Recenta analiză a anului școlar încheiat din Caraș-Severin indică o ușoară îmbunătățire a siguranței în unitățile de învățământ față de anul precedent, conform informațiilor prezentate în cadrul ședinței Colegiului Prefectural de către Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) și Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Unul dintre punctele fierbinți ale dezbaterii a fost dificultatea asigurării pazei fizice în școli fără un buget alocat în acest scop. „Școlile nu au buget pentru a asigura servicii de pază calificată în vederea siguranței unităților de învățământ. Paza respectivă se realizează doar prin asociațiile de părinți, dacă aceștia sunt de acord să subvenționeze aceste costuri. În cazul în care primăriile alocă fonduri pentru pază, în special în mediul urban unde se înregistrează cele mai multe cazuri de infracționalitate în școli, este o soluție bună”, a declarat inspectorul general școlar Lucian Miclău.
Bilanțul relevă că din cele 407 unități de învățământ din județ, 147 (36,12%) nu au dispus nici de pază umană, nici de sisteme video în anul școlar 2023-2024. În aceste circumstanțe, s-au înregistrat 37 de evenimente de natură infracțională în incinta școlilor (-3 față de anul precedent) și 2 în zonele adiacente (+1). Majoritatea incidentelor au fost de lovire (în peste 90% din cazuri), furt, purtare abuzivă și amenințare, fără a exista infracțiuni de mare violență. Infracțiunile au implicat 40 de elevi ca subiecți, iar doi autori au fost cadre didactice. În același timp, victimele au fost 34 de elevi și un cadru didactic.
Prefectul Ioan Dragomir a subliniat necesitatea continuării eforturilor pentru îmbunătățirea siguranței în școli: „Din păcate, sunt mulți contravenienți și multe victime, și copii, și dascăli. Situația s-a îmbunătățit în ultima perioadă datorită implicării tuturor factorilor, dar mai este mult de lucru! Am provocat această discuție acum – poate e un pic devreme – dar le dăm de gândit. O să-i țin aproape pe cei de la ISJ și pe cei din MAI, astfel încât anul școlar 2024-2025 să-l începem în condiții măcar puțin mai bune decât precedentul în ceea ce privește siguranța în școli.”
Măsurile propuse și discuțiile proactive sunt esențiale pentru a asigura un mediu educațional sigur și propice dezvoltării elevilor, fiind o temă esențială ce trebuie abordată continuu.