Compania Națională de Căi Ferate din România a deschis o licitație prin intermediul Bursei Române de Mărfuri pentru închirierea unor secții feroviare neinteroperabile. Dintre cele 74 de secții disponibile, patru sunt situate în județul Caraș-Severin, atrăgând atenția asupra uneia dintre cele mai pitorești linii de cale ferată din țară, Oravița-Anina, cunoscută și sub numele de Semmeringul Bănățean.
Linia Oravița-Anina, construită între 1847 și 1863, se întinde pe 33,4 km și este clasată ca monument istoric (CS-II-a-A-10949.02). În prezent, aceasta este singura secție din județ pe care se mai efectuează transport public de călători, deși interesul economic redus a creat incertitudini legate de viabilitatea sa. În prezent, linia este operată de CFR Călători, cu trenurile R9694 și R9695, și poate fi închiriată pentru următorii patru ani, cu o chirie anuală de pornire de 24.161 lei fără TVA.
Pe lângă Oravița-Anina, alte trei secții din județ sunt disponibile pentru închiriere: Caransebeș-Bouțari (37,4 km), Berzovia-Oravița (58,9 km) și Oravița-Iam (26,8 km), fiecare având prețuri de pornire și condiții specifice. De asemenea, mai multe secții din zona Regionalei CF Timișoara sunt incluse în licitație, cum ar fi Buziaș-Gătaia și Subcetate-Hațeg, toate având potențial istoric și turistic.
Termenul limită pentru depunerea ofertelor și a documentației necesare participării la licitație este 22 noiembrie 2024, oferind potențialilor operatori timp să analizeze oportunitățile și să se pregătească pentru preluarea și exploatarea acestor linii feroviare istorice. Această inițiativă vine într-un moment în care regândirea și revitalizarea infrastructurii feroviare sunt priorități în planurile de dezvoltare națională, având în vedere importanța transportului sustenabil și al turismului local.